Železniční stanice Slavonice

24. května 2007 v 21:40 | zeleznicar |  Okolí
Ze Slavonic do Rakouska vlakem?
Železniční stanici Slavonice čeká rekonstrukce a v plánu je i obnovení železničního spojení do Rakouska, které v minulosti existovalo. Slavonice by se tak opět mohly stát pohraniční přechodovou stanicí.
Současná trať číslo 227 spojující Kostelec u Jihlavy se Slavonicemi už má za sebou více než století existence. Provoz na úseku z Kostelce u Jihlavy do Telče byl zahájen 13. srpna 1898. Úsek z Telče do Slavonic je mladší, do provozu byl uveden 7. září 1902. Dřívější železniční spojení s Rakouskem vzniklo díky výstavbě části trati vedené ze Slavonic do rakouského Waidhofenu an der Thaya, počátek provozu se datuje 21. červnem 1903.

Dne 22. května 1945 však došlo k uzavření hranic mezi Československem a Rakouskem, čímž bylo železniční spojení s Rakouskem zasaženo. 22. května 1945 skončila pravidelná osobní i nákladní doprava mezi Slavonicemi a Rakouskem. Koncem roku 1947 byla definitivně ukončena činnost pohraniční stanice Slavonice a bylo jí odebráno právo vypravovat a odbavovat nákladní zásilky do Rakouska. V květnu 1948 došlo na místě, kudy prochází státní hranice, k instalaci oboustranné výkolejky a uzamykatelné kolejové zábrany. Zpečeťujícím opatřením se stalo v dubnu 1951 vyjmutí deseti metrů kolejí v hraničním úseku, přibližuje ve stručnosti tehdejší běh událostí Richard Cila z občanského sdružení Společnost telčské místní dráhy a pokračuje:
Rakouské dráhy zareagovaly tak, že začaly udržovat pravidelnou dopravu pouze v úseku Schwarzenau-Waidhofen-Fratres a zpět. 10. ledna 1977 byla ukončena vlaková doprava v úseku Gilgenberg-Fratres a s rozvojem autobusové i individuální dopravy následovalo 27. září 1986 ukončení osobní dopravy v úseku Waidhofen- Gilgenberg. Na rakouské straně nakonec poslední stanicí zůstal Waldkirchen an der Thaya, kam ale pouze nepravidelně zajíždí manipulační vlak.
Železniční stanice Slavonice v současné době patří do obvodu železniční stanice Telč a uzlové železniční stanice Jihlava. Střídají se v ní tři výpravčí, kteří zajišťují osobní i nákladní dopravu a mají na starost také obsluhu pokladny. Ve stanici působí ještě dozorce výhybek. Pro stanici má význam jak osobní, tak nákladní doprava.
Co se týče osobní dopravy, prodáváme v průměru 1100 až 1200 jízdenek měsíčně. Největší část tvoří jízdenky do Dačic. Následují ji jízdenky do Třeště a do Jihlavy. Do Dačic, Třeště či Jihlavy jezdí v hojné míře vlakem studenti a žáci. Jízdenky do vzdálenějších míst jdou na odbyt především v letních měsících, kdy jsou v plném proudu prázdniny a turistická sezóna. Do Slavonic v tu dobu míří i cyklisté, kteří následně mohou využít našich služeb. Mají-li zapůjčeno kolo z půjčovny Českých drah, například z Telče, mohou ho v naší stanici vrátit. V sezóně je navíc do osobních vlaků řazen vůz upravený pro přepravu kol. Všiml jsem si, že naše služby spojené s přepravou kol vyhledávají dokonce i Američané. Nákladní dopravě dominuje vozba dřeva, ve Slavonicích probíhá jeho nakládka, popisuje výpravčí Zdeněk Vavruška a doplňuje, že až na drobné výjimky, které jsou dány grafikonem, v pracovní dny končí ve Slavonicích deset osobních vlaků a stejný počet připadá na výchozí osobní vlaky, o sobotách končí ve Slavonicích osm osobních vlaků a výchozích osobních vlaků je sedm, zato o nedělích a svátcích je situace obrácená, končících je sedm a výchozích osm.
V průběhu roku 2007 by se měl postupně zvyšovat komfort cestování. Veškeré vlaky jedoucí po trati 227 by totiž měly začít vozit soupravy řady 814/914 Regionova. Nyní se setkáváme se dvěma soupravami, jde o výrobní čísla 10 a 11. Během roku 2007 by k nim měly přibýt ještě další dvě soupravy, uvádí přednosta železniční stanice Telč Miloslav Frydrýšek. Věřím, že cestující ocení rozdíl v komfortu oproti stávajícím vozům. Vyzdvihl bych především čalouněná sedadla, atraktivní exteriér, možnost nízkopodlažního nástupu uzpůsobeného pro nájezd vozíčkářů přímo z nástupiště či vakuové toalety vhodné rovněž pro vozíčkáře, doplňuje. Bezbariérové toalety by měla dostat i železniční stanice Slavonice, neboť jsou zařazeny do plánů na rekonstrukci stanice. Datem zahájení prací by měl být rok 2007. Stále se pohybujeme v rovině plánů a jednání. Z posledních plánů se zachovala myšlenka rekonstrukce železniční stanice Slavonice, kde by měla být provedena oprava staniční budovy, toalet, střechy nad budovou s toaletami, přestavění kolejiště a zabezpečovacího zařízení. Dojít by mělo i na dva přejezdy ve Slavonicích, jeden je v současnosti realizován závorami obsluhovanými ze stanice a bude osazen automaticky ovládanými závorami, druhý bude opatřen světelnou signalizací, v současné době jej označuje pouze dopravní značení. Termín zahájení by měl připadnout na rok 2007. Další plány na rok 2007 směřovaly k obnovení spojení do Rakouska. Musely by se učinit nutné úpravy traťového tělesa a položit koleje, které byly v devadesátých letech minulého století sneseny. Z české strany by šlo jen o úsek k hranici dlouhý kolem jednoho a čtvrt kilometru, pro rakouskou stranu by byla délka obnovované trati větší. Rakouská strana ovšem termín odložila minimálně o rok, proto jsme se rozhodli, že i my vyčkáme, až Rakušané začnou stavět. Odložení by však nijak nemělo ohrozit naplánovanou rekonstrukci slavonické stanice, rozebírá situaci telčský přednosta. Veškeré plány považuje za vklad do budoucna, kdy se naplno rozproudí cestování za prací a kulturou přes hranice. Vím, že se uvažovalo nejen o vlacích směřujících z Rakouska do Slavonic a zpět, ale i o dálkových vlacích mezi Jihlavou a Schwarzenau, kde by byl zajištěn přestup ve a ze směru Vídeň. Podle propočtů by toto spojení mezi Jihlavou a Vídní vyšlo časově i vzdálenostně méně náročněji než v současnosti využívané spojení Jihlava-Brno-Břeclav-Vídeň s přestupem v Brně, tvrdí. Prvním náznakem snah o přímé napojení Jihlavy s obcemi ležícími na trati číslo 227 už vešlo v praxi. V pracovní dny vyjíždí z Jihlavy jeden přímý vlak do Slavonic a ze Slavonic do Jihlavy jede jedenkrát za pracovní den přímá souprava.
JAN JIRKŮ
Zdroj: www.cd.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 d d | 30. listopadu 2007 v 11:57 | Reagovat

fotky z přestavby nádraží 2007 X

http://home.tiscali.cz/cb726735/nadrazi/

2 wedding dress usa wedding dress usa | E-mail | Web | 31. října 2012 v 12:31 | Reagovat

Q. Why did the belt go to jail?
http://www.felldress.org/wedding-dresses-mermaid-wedding-dresses.html

3 mermaid wedding dresses mermaid wedding dresses | E-mail | Web | 31. října 2012 v 13:20 | Reagovat

I enjoyed this. Do you have a RSS feed?.
http://www.standdress.com/bridesmaid-dresses-2012.html

4 sage dresses sage dresses | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 5:21 | Reagovat

Q. Which is the longest word in the dictionary?
http://www.queweddingdresses.org/cathedral-wedding-dress-wedding-dress-function-occasion.html

5 teixido teixido | Web | 17. června 2015 v 19:53 | Reagovat

Распечатываю... na stěnu v nejvýznamnější místo!!! 8-)

6 smelts smelts | Web | 20. června 2015 v 4:35 | Reagovat

půjčky kolín ???

7 dona dona | Web | 20. června 2015 v 10:58 | Reagovat

půjčky od soukromých investorů ;-)

8 alatalo alatalo | Web | 17. srpna 2015 v 18:06 | Reagovat

Aktualizace windows xp sp3 http://soft.4pda.cz/aktualizace-windows-xp-sp3.html Dřevorubecký simulátor download 8-)

9 unreal unreal | Web | 7. září 2016 v 16:36 | Reagovat

pujcky dnes pardubice ???

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama